NIEUWS OVER CARE COACHING

Review Soraya van Beuzekom

Care Coaching? Doen!

Ik ben een schoonheidsspecialiste met een salon aan huis. Na lang wikken en wegen heb ik de hulp van Care Coaching ingeroepen. Het is toch eng. Wie is die Marja? En wat komt ze doen?

Marja is een hartelijke vrouw met een indrukwekkende dosis kennis en ervaring.
Als je alleen werkt, kan het werken in de salon eenzaam zijn. Met Marja heb je een sparringpartner.

Eens met een frisse blik naar je salon kijken en je werkwijze, is goed. Zelf vallen je dingen op een gegeven moment niet meer op. Door van een afstand van buiten naar binnen te kijken, krijg je focus.

Wij hebben gekeken naar de inrichting van de salon, de presentatie van de producten, de website, planning, doelen stellen. Waar nodig zijn er dingen aangepast. Verder heb ik veel gehad aan de verkoopadviezen van Marja. Hoe zet je een klant aan tot kopen zonder opdringerig te zijn.

Ik ben zelfverzekerder geworden, ik durf te adviseren (waardoor ik meer verkoop) en door te vragen. De 10% omzetstijging heb ik zeker gehaald.

Ik kan iedereen aanraden een keer dit traject in te gaan. Het geeft een positieve drive aan jezelf en je bedrijf. Een win-win-situatie.

 

Marja dank ik voor haar inzet, knowhow, adviezen en luisterend oor. Ze heeft mij en mijn bedrijf laten groeien. Mocht ik het idee hebben vast te lopen, zal ik haar zeker weer inhuren.

 

Soraya van Beuzekom, Capelle aan den IJssel

SCHOONHEIDSSPECIALIST STEEDS BELANGRIJKER BIJ HUIDVERZORGING

Het is al even aan de gang: de consument koopt vaker huidverzorging bij de schoonheidsspecialist. Logisch eigenlijk want een consument wil een goed advies en resultaat zien. Wie kan dat de consument beter bieden dan onze beroepsgroep, de schoonheidsspecialist!

Vergeet dan ook niet, dat je niet alleen focust op een goed behandel- en huidverzorgingsadvies voor het gezicht. Jouw klanten hebben ook een lichaamshuid. Misschien heb je geen ruimte om lichaamsbehandelingen te geven of misschien wil je dat ook niet maar…….een goed advies om de lichaamshuid te verzorgen kunnen jullie wel geven. Laat dit niet liggen, want dan jaag je die klant daarvoor weer de winkels in.

Een klant die het gezicht laat behandelen vindt haar/zijn huid en uiterlijk belangrijk! Laat deze kansen niet liggen en bied die service aan!

Vraag eens aan je klanten wat ze gebruiken om hun lichaamshuid in goede conditie te houden en of ze geïnteresseerd zijn in tips hiervoor. Je kunt je klant ook een 'bodyhuidanalyse’ aanbieden en vragen wat ze zouden willen veranderen aan hun lichaamshuid? Wat gebruikt u om uw lichaamshuid te verzorgen, is een vraag die jij aan al je klanten kunt stellen om het gesprek hierover te beginnen.

Wat denken jullie van een goed zonneadvies voor gezicht en lichaam? Bieden jullie dat al aan elk voorjaar? En, de komende maanden aan wintersporters!? Kansen te over om je klanten nog completer te bedienen! Laten we met z'n allen in schoonheidsspecialistenland onze focus verbreden en vanaf nu ook de huid van het lichaam onder de aandacht brengen!

Veel blije en kopende klanten wens ik jullie toe en die klanten wens ik net zo'n mooie lichaamshuid als gezichtshuid toe!

En wil je meer weten over een goed adviesgesprek?
Marja Wiersema

Internet en de alleswetende klant

Klanten weten steeds meer omdat ze het internet tot hun beschikking hebben en zichzelf heel makkelijk kunnen informeren wanneer ze een vraag hebben over bijvoorbeeld hun huid.

Dit is een uitdaging voor de schoonheidsspecialist! Zorg dat je als schoonheidsspecialist alles weet over je producten en behandelingen. Blijf bij en zorg dat je regelmatig de trainingen volgt van de merken die je voert.  Kennis kan wegzakken en zeker wanneer je alleen werkt gebeurt dat gemakkelijk. Door goed bij te blijven kun je makkelijker omgaan met de klant die  voor een bezoek aan jou, zichzelf goed heeft geïnformeerd via bijvoorbeeld het internet.

Wanneer je met een goed geïnformeerde klant te maken krijgt, stel dan vooral (open) vragen om haar wensen en inzichten duidelijk te krijgen. Wat wil ze precies voor resultaat bereiken en welke info heeft ze waar vandaan?   Bevestig haar wanneer ze goede informatie heeft getrokken en haak erop in met een oplossing via jouw behandelingen en producten voor de verzorging van haar/ zijn huid thuis.

Wanneer blijkt dat de klant 'een klok heeft horen luiden' maar niet weet waar de klepel hangt'  en ze gelooft de informatie boven die van jou, vraag dan eens of de klant het stukje voor je heeft of misschien weet de klant nog waar ze die info heeft gelezen. Check vervolgens deze informatie met je vakkennis en doe deze moeite voor je klant. Dit zal een klant waarderen en je knowhow zal veel vertrouwen wekken. Vervolgens zal het makkelijker voor je zijn om de zin en de onzin te filteren voor haar zodat ze van jou, de SPECIALIST, goede (de beste) info krijgt.

Vergeet niet, klanten zijn mensen die ook wel eens een verkeerd advies hebben gekregen waardoor ze kritisch worden. Laat het een uitdaging voor je zijn om zoveel vakkennis te hebben dat je elke klant WEL een goed en compleet advies kunt geven met klantenbinding tot gevolg.

Nog een tip: begin NOOIT een discussie met de klant want dan ben jij altijd de verliezer! Door in gesprek te blijven en consequent het juiste advies op de wensen van je klanten te geven zal jij een winnaar zijn!

Marja Wiersema

Klantenbehoeften

Elke klant die bij de schoonheidsspecialist een afspraak boekt, heeft een bepaald doel voor ogen. Dat doel vertellen ze niet altijd direct uit zichzelf. Je moet dus door een gedegen intake achterhalen wat de wensen zijn om de betreffende klant naar wens te kunnen behandelen.

Wanneer je uit jezelf aan het werk gaat, zonder enig overleg, is de kans groot dat je je klanten  teleurstelt. Vraag dus altijd naar de reden van hun komst, zodat je die wens kunt gaan invullen en je adviezen daarop kunt afstemmen.

Doe je dat volledig en goed, dan zorg je ervoor dat de klant tevreden is met haar bezoek en hij/zij  bij je terugkomt.

In de praktijk van alledag wordt dit nog weleens vergeten en vaak bepaalt de schoonheidsspecialist zelf wat ze ziet en stemt daar de behandeling op af.  Soms zelfs zonder enig overleg.

Hoe groot is de kans dat jij als klant tevreden bent wanneer je een gespecialiseerde zaak bezoekt en de verkoopadviseur vraagt niets aan jou maar gaat je verkopen wat hij nodig vindt? Dat is namelijk wat er gebeurt als je niet weet wat het doel is van het bezoek van je klanten en je geen overleg hebt met de persoon in kwestie.

Op deze manier is het  moeilijker om, naast de bestaande behoefte, ook latente behoeften aan te boren waarvan de klant zich niet direct bewust is. Want pas wanneer de klant merkt dat jij luistert naar haar wensen en jij je best doet om haar wensen in te vullen gaat ze je vertrouwen.

Wanneer er vertrouwen in jouw advies ontstaat, staat de klant ook meer open als je 'meedenkt' en ook andere zaken die voor haar van nut kunnen zijn bespreekbaar maakt. Dit wordt niet geaccepteerd wanneer ze het gevoel heeft dat ze niet eens 'gehoord' wordt.

Hier laat men in 'verkoopland' heel veel service en (ver)koopmogelijkheden liggen.

Hoe je een goed adviesgesprek voert en hoe je beter advieskansen leert herkennen is te leren!

Wil je meer weten?

www.uwcarecoach.nl

Marja Wiersema

Een vraag van mij

Heb jij weleens gekeken naar je omzetcijfers en hoe deze zijn opgebouwd?

Omzet is omzet denk jij nu misschien want dat krijg ik meestal  als antwoord maar, dat is niet helemaal waar…..

De meeste schoonheidsspecialisten weten wel wat er 'binnenkomt' maar wanneer ik samen met hen kijk naar de opbouw van hun omzet zie ik dat het leeuwendeel van de omzet wordt gemaakt door de behandelingen die gegeven worden.

Vervolgens stel ik dan altijd de vraag: wat voor producten kopen jouw klanten en waar?

Want, een klant die het ervoor over heeft om geld uit te geven aan een gezichtsbehandeling, die vindt haar uiterlijk belangrijk. Ik weet zeker dat deze mensen ook crèmes gebruiken maar wat gebruiken zij? Door wie wordt dat geadviseerd en past dat wel bij de behoeften van hun huid? Past het wel bij hun eigen voorkeuren?

Wanneer jij duidelijk hebt welke klant niets koopt maar wel voor behandelingen komt, begin het gesprek dan eens over het gebruik van de juiste producten thuis om …..effect te behalen.

Stel ze eens voor om ze een goed advies te geven om hun huid thuis op de juiste manier te verzorgen, zodat je klant zeker weet dat haar productaankoop werkt en aan haar/ zijn wensen voldoet. Er is ten slotte niemand die de huid van de klant zo goed kent en analyseert als jij, de gediplomeerde schoonheidsspecialist. Hoeveel zekerheid wil een klant krijgen bij een aankoop?

Hoe je zo'n gesprek voert en hoe je bijvoorbeeld met tegenwerpingen of koopweerstanden om kunt gaan,  dat is te leren!

Een betere omzet gewenst door Marja Wiersema.

Review Shanna Beauty Almelo

Wij hebben het coaching traject van Marja 2 jaar gevolgd. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik er ontzettend veel aan gehad heb. Ze is erg duidelijk en weet op heel veel punten het juiste advies te geven. Ze zorgt er tevens voor dat je met een zeer kritische blik naar je eigen salon gaat kijken. Dat heeft geresulteerd in een mooie omzet verhoging en een andere aanpak. Ik ben nog hard op zoek naar de juiste balans tussen werk en privé maar met de tools die Marja me heeft aangereikt moet zelfs dat op den duur helemaal goed komen. 

Ik ben vreselijk trots op de (nog steeds) stijgende lijn (op alle gebieden) van mijn salon tijdens de coaching van Marja. Ontzettend bedankt hiervoor! 

 

Met verzorgende groet,

Shanna 

Shanna Beauty

Tel: 0546-842037

Email: info@shannabeauty.nl

www.shannabeauty.nl

Mensen selecteren als medewerker

Wanneer je met je salon aan het groeien bent komt er een moment dat je extra handen nodig hebt.

Je hebt personeel nodig om verder te kunnen. Het werven van personeel is een vak apart omdat je rekening moet houden met: personeelswetgeving, arbeidscontracten etc.

Zo is bijvoorbeeld de wet voor ZZP-ers in 2016 aangepast en dit is iets waar jij je dan in moet verdiepen wanneer je bijvoorbeeld met een ZZP-er wilt gaan werken.

 

Je grootste belang ligt natuurlijk bij WIE neem je aan en WAT moet die persoon gaan doen.

Laat het er niet op aan komen en bereid je hier goed op voor! Een goede voorbereiding is het halve werk.

Ik wil jullie aandachtspunten geven waar je in je voorbereiding rekening mee kunt houden:

1) Bepaal eerst wat de taken zijn die je een nieuwe medewerker wilt laten uitvoeren.

2) Bepaal vervolgens welke kennis (diploma's) en kunde (werkervaring) ervoor nodig is om die taken goed te kunnen uitvoeren.

3) Bepaal van te voren wat voor soort type mens het beste bij jou, je team en je doelgroep past

4) Stel een vragenlijst op zodat je voorbereid bent op de sollicitanten (dan hoef je daar niet over na te denken tijdens de sollicitatie en kun je je focussen op de persoon en de antwoorden die hij/zij geeft) Stel vooral 'open vragen' zodat de sollicitant je vraag niet af kan doen met een simpel 'ja' of 'nee'.

5) Verdeel het aantal sollicitanten over meerdere dagen wanneer het er veel zijn zodat je je focus kunt behouden en overzicht houdt.

6) neem de tijd voor elke sollicitant en maak notities tijdens het gesprek.

7) Laat mogelijk geschikte kandidaten rustig voor een tweede of bij twijfel zelfs een derde gesprek terugkomen.

8) WEET dat elke sollicitant zichzelf verkoopt en dat de motivatie om een baan te krijgen anders ligt dan wanneer iemand eenmaal aan het werk is.

9) check referenties en check de Social Media kanalen van de persoon in kwestie. (hierdoor kom je vaak dingen te weten die de sollicitant misschien niet verteld en je krijgt een vollediger beeld).

10) zorg dat je de afspraken goed hebt vastgelegd in de arbeidsovereenkomst over de invulling van het werk zodat daar (achteraf) geen discussie over kan ontstaan

 

Heb je hulp nodig en wil je handiger worden in dit aspect van je vak?

Kijk dan eens op de site van www.uwcarecoach.nl wanneer je hulp wilt.

 

Hartelijke groeten,

Marja Wiersema.

Omgaan met je klanten

Klanten benader je op een geheel eigen wijze, toch is het belangrijk dat je met een aantal punten rekening houdt. Als je dit doet, merk je dat het verkopen je gemakkelijker af gaat en de klant je nog meer als een deskundige ziet.

Enkele tips om jouw klant een welkom gevoel en deskundig advies te geven:

1) De begroeting: voelt je klant zich welkom bij jou?
Het is heel belangrijk om de klant zo snel mogelijk te begroeten wanneer hij/zij je bedrijf binnen komt of belt. De klant wil graag direct persoonlijke aandacht, ook al is het maar kort. Zorg ervoor dat klanten altijd hartelijk worden begroet. Je krijgt immers nooit een tweede kans voor de eerste indruk. Zeker wanneer je heel erg druk bent, is dit essentieel. Vraag de klant even geduld te hebben. Zorg dat er tijdens het wachten, naast iets te drinken, iets te beleven valt door bijvoorbeeld een film te draaien van je merk. Wachten is dan niet erg meer en klanten worden er enthousiast van. 

2) Actie nemen richting je klant
Wanneer je met de klant in gesprek bent, stel dan gericht vragen om zijn of haar wensen en behoeften te achterhalen. Vraag vooral door wanneer je de klant niet goed begrijpt of waar de klant zelf enthousiast over is. Wanneer je exact weet waarvoor de klant naar jou toe komt en hoe hij of zij haar huid verzorgt, geef je feedback. Dit is een terugkoppeling van de informatie die je hebt gekregen van de klant. Hierdoor is het voor de klant duidelijk dat jij hem of haar goed begrepen hebt en staat hij of zij open voor jouw advies. Zorg dat deze raad ook echt goed afgestemd is op de wensen, dan accepteert hij of zij jouw 'koopadvies' eerder en gaat hij of zij gemakkelijker tot aanschaf over. 

3) Afspraken nakomen
Het lijkt een open deur dat je afspraken moet nakomen. Toch is het één van de belangrijkste oorzaken waarom klanten afhaken. Dat heeft alles te maken met vertrouwen. Bij ieder contact met je klant zal je de vertrouwenspositie weer moeten bewijzen waardoor de band met je klant verstevigd wordt. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard! Maak notities in je klantenfile, zodat je bij een volgend bezoek weet wat er is afgesproken.

4) Laat je vakkundigheid zien
Het vertrouwen van een klant in jou is belangrijk voor de binding en voor de wens om te kopen. Klanten vragen zich altijd af: “Ben ik met mijn vraag/behoefte aan het juiste adres?”. Vakkundigheid beoordelen ze vaak op het gevoel van professionaliteit. Zorg dat je salon er offline en online professioneel uitziet. Dat geeft vertrouwen zonder dat je ook maar iets hoeft te zeggen. Wanneer je ook nog kennis van zaken hebt en dit over weet te brengen dan koopt de klant bij jou!

5) Meedenken met de klant
Pas wanneer er vertrouwen is, wil een klant bij jou kopen. Vertel bij elk advies dat je geeft wat je klant 'eraan heeft' en koppel dit, zonder uitzondering, aan de verwachtingen en wensen van je klant. Argumenteer met voordelen voor de klant en adviseer altijd welke mogelijkheden er nog meer zijn om haar wens(en) te bereiken. Pas wanneer de klant het gevoel heeft dat jij je behandeling(en) en/of product(en) speciaal richt op haar wensen en behoeften dan gunnen ze jou die aankoop.  

6) Open en eerlijk behandelen
Wees eerlijk in je advies en zorg dus dat je goed op de hoogte bent van de resultaten die jouw behandelingen en producten geven. Weten wat je zegt en doen wat je belooft, is erg belangrijk voor het vertrouwen en dus voor de klantenbinding. Communiceer ook gewoon je prijzen want het roept wantrouwen op wanneer je dit niet doet. Als jij zelf klant bent, roept het ook allerlei vraagtekens op wanneer je een mooie jurk in een etalage ziet zonder prijs. Ik durf te wedden dat je iets denkt als: ‘Zal wel heel duur zijn…’ en dan haak je af.

7) Prijs
De prijs is veel minder belangrijk dan de schoonheidsspecialist vaak denkt. Wanneer een klant krijgt wat ze zoekt dan koopt ze! Hiervoor is het dus wel belangrijk dat je de punten 1 t/m 6 goed beheerst. Want als een klant zich niet welkom of niet begrepen voelt en wanneer jij adviseert wat JIJ nodig vindt, maak je onbewust de prijs belangrijk voor je klant! Houd daarom altijd de winst voor de klant voor ogen, dan volgt je eigen winst vanzelf.

 

Marja Wiersema Coach.

Wil jij beter leren omgaan met je klanten en wil jij ook betere resultaten? Kijk dan eens op: www.uwcarecoach.nl

Mijn bedrijf heeft een reorganisatie doorgemaakt

Van november 2015 tot november 2016 heb ik gebruik gemaakt van coach Marja Wiersema van Care Coaching. Er zat geen vooruitgang meer in mijn salon, het liep op een dood spoor. Na een inventariserend gesprek kreeg ik een rapport. Daar zaten veel verbeterpunten voor mijn salon in. Maar nog belangrijker, hoe ik zelf met het één en ander omging. Teveel werken in mijn bedrijf i.p.v. áán mijn bedrijf.

 

Vanaf het eerste contact met Marja hebben we afgesproken dat ik nog maar 4 dagen actief met het behandelen van klanten bezig mocht zijn. De andere dagen zijn voor marketing, doelstellingen, coaching van het personeel, acties en het aankleden van de salons. Dit was een eyeopener voor mij. Het gaf zeker een stuk rust om niet alle dagen met klanten bezig te zijn.

 

Doordat een verlieslatende filiaal ook nog kampte met een langdurige zieke hebben wij besloten om dit filiaal te sluiten. We gingen van 3 naar 2 stoelen. Ook het personeelsbestand is daarna opgeschoond van drie vaste krachten  naar 1 plus één  ZZPer. Sinds september 2016 werken we vanuit nog maar één locatie. Ook dit geeft veel meer rust en het personeel kan ik veel beter begeleiden. Wat het grootste verschil maakt is dat ik niet achteraf de cijfers beoordeel maar ik maak omzetdoelstelling. Voor aankomende maand, kwartaal, en jaar. Per persoon en per merk of behandeling. Door dit regelmatig met de dames te bespreken wordt het voor hun ook veel meer een sport om de doelstelling te halen.

 

Wij gaan nu pro actief met onze klanten om. Van te voren hebben wij al in kaart welk product of behandeling aan de klant wordt aangeboden. Zo gaan we goed voorbereid iedere dag aan de slag. Er is verdieping van de behandelingen en de producten waar we mee werken. Er worden kwalitatief betere behandelingen gegeven. Tevens hanteren we nu een marketingkalender. Zo weten we welke acties er op de planning staan en worden ze niet op het laatste moment pas bedacht. Onze website is vernieuwd en het interieur is gerestyled. Onze verkoopomzet is gestegen met 20% (jan t/m okt 2015-2016). Helaas is de omzet van de behandelingen met 12,5% gedaald. De kosten zijn dit jaar nog hoog, gezien de uitbetaling van een personeelslid. Vanaf 2017 verwacht ik weer winst te maken in mijn bedrijf.

 

Mede door Marja heb ik beslissingen durven nemen en heeft mijn bedrijf een reorganisatie doorgemaakt. Het team is proactief geworden en ik ben meer cijfermatig bezig dan in het verleden. Tweewekelijks hebben mijn man (bankier) en ik overleg over de zakelijke kant van het bedrijf. Hij wil het werkoverleg en het coachen van de dames ook voor zijn rekening nemen. Er is veel veranderd in een jaar tijd, maar ik ben ervan overtuigd dat dit de komende jaren zijn vruchten zal afwerpen.

 

Tineke Spronk-Venhorst

Ik kan iedere beauty ondernemer Marja aanbevelen!

Marja en ik kennen elkaar van bijna 20 jaar geleden toen we beide bij L'Oreal werkte. Ik was toen al waanzinnig onder de indruk van haar positieve persoonlijkheid en salestalent. Een paar jaar geleden  ontmoette ik haar weer op een Kosmetiek event en aarzelde geen moment om haar te vragen mijn team te trainen op het gebied van sales. Afgelopen 12 maanden heb ik meerder malen contact gehad en heeft zij bij ons trainingen verzorgd. Dit heeft direct geleid tot aanzienlijk meer productverkoop. Dit is voor mij als ondernemer natuurlijk prettig maar de grootste winst zie ik in de ontwikkeling van mijn medewerkers. Marja kan als geen ander op een natuurlijke manier in een kort tijdsbestek het zelfvertrouwen op het gebied van adviserend verkopen vergroten. Zonder in te gaan op de merken die wij verkopen hebben mijn medewerkers veel handvatten gekregen. Deze zorgen ervoor dat verkoopgesprekken prettig en natuurlijk verlopen. Het gevolg hiervan is dat medewerkers het nog leuker zijn gaan vinden om een klanten van een goed advies te voorzien. De gemiddelde besteding is hierdoor substantieel gestegen maar ook zijn klanten de service nog beter gaan waarderen. Ik kan iedere beauty ondernemer dan ook Marja aanbevelen. 


Marie-Jose Putman
Owner MJAmsterdam


Wat ervaren klanten als ze bij jou binnenkomen?

Het bekende gezegde: 'de eerste klap is een daalder waard' is vandaag de dag nog een grotere waarheid dan ooit! Het is namelijk een feit, dat wanneer mensen met elkaar in contact komen, ze meteen een indruk krijgen van iemand en van de omgeving. Die indruk kan positief of minder positief zijn, maar die eerste indruk bepaalt wel de sfeer en het resultaat in het verdere contact met elkaar.

 

Waar kijkt een nieuwe klant (bewust of onbewust) naar wanneer ze bij jou, de schoonheidsspecialist, binnenkomt? En, welke indruk geef jij zelf als persoon in de rol van DE SCHOONHEIDSSPECIALIST met je uiterlijk, je kleding, je manier van communiceren en je verzorging?

 

Geef je de indruk met je omgeving, je wachtruimte, de presentatie van je thuisverzorgingsproducten dat je een bedrijf bent? Of is de sfeer en je entourage heel erg huiselijk en zitten je kinderen te wachten op de lunch of zit de hond te piepen omdat hij aandacht wil? Besef dan dat de klant je zakelijk ook niet heel erg serieus neemt en de sfeer veel informeler wordt. Dit belemmert je zakelijke groei en ontwikkeling.


Kijk dus eens kritisch naar jezelf en je eigen zaak/ salon. Wat ziet je klant en welke indruk wil jij ze geven?
Op verschillende verkooppunten die ik coach zie ik de verschillen in resultaat heel duidelijk van een professioneel ingerichte salon ten opzichte van een 'huiselijke' salon. Vaak is er met een paar kleine aanpassingen qua interieur en persoonlijke presentatie een verandering te behalen in het resultaat van je zaak. Het grappige is ook dat de vaste klanten vaak pas daarna zeggen dat ze het veel professioneler vinden dan voorheen. Het viel ze dus op maar ze hebben het je niet verteld, totdat de verandering wordt waargenomen.


Vanuit mijn rol in het coachen hebben we nu al verschillende adressen geholpen met een aantrekkelijker en verkoopbevorderend interieur. De resultaten bij deze zaken en de opmerkingen van hun klanten bevestigen ook de betrokken schoonheidsspecialist dat zakelijker werken in een verkoopbevorderende omgeving vruchten afwerpt!

Ben niet bang huidadvies te geven

Nu de zomer weer voorbij is hebben je klanten en hun huid extra aandacht nodig. Tijdens het warmere weer en het vaker buiten zijn, de zon en het zonnebaden verandert de huidconditie en dus is een aangepast advies broodnodig.

Sommige klanten vragen daar expliciet naar maar net zoveel klanten vragen hier niet naar, maar jij kunt dit zien aan de huid van je klanten. Wanneer een klant jou dus niet om advies vraagt, is het belangrijk dat jij als schoonheidsspecialist signaleert wat er met de huid aan de hand is en dat je dit bespreekt met een klant. Wanneer je dit initiatief uit bescheidenheid niet neemt naar de klant toe, laat je een belangrijke service liggen!

De klant betaalt jou voor een behandeling en zij mag dan ook verwachten dat jij, de opgeleide schoonheidsspecialist, problemen, tekorten en veranderingen aan de huid signaleert en daar een oplossing voor kunt bieden. Wat de klant met je signalering en het daarop volgende advies doet is natuurlijk een beslissing die alleen zij of hij kan nemen. Maar wanneer je het advies, afgestemd op een veranderde huidconditie achterwege laat, kan een klant achteraf boos op je worden!

Denk niet voor je klanten maar geef de beste service en leg uit wat je ziet aan de huid, biedt oplossingen door een aangepast behandelplan en eventuele aanpassingen in de thuisverzorging zodat je naar een betere huidconditie kunt toewerken. Daar worden klanten blij van en het levert jou ook nog extra zakelijk voordeel op.

Wil je meer informatie over hoe je een goed  adviesgesprek aanpakt? Neemt contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Marja Wiersema.

Care Coach

GOUDEN CONCEPT

Beseffen we als schoonheidsspecialist wel wat een gouden concept we in handen hebben en wat een mooie toekomst onze beroepsgroep heeft? Zeker nu er veel onrust in de branche is over het advies van minister Schippers aan de Tweede Kamer, wil ik elke schoonheidsspecialist een hart onder de riem steken.

Wanneer je als schoonheidsspecialist goed op de hoogte bent van je vak, liggen er zoveel winstkansen. Klanten zullen jouw kennis waarderen en zich aan jou en je salon binden. Uit verschillende onderzoeken van het CBS, de banken en Maurice de Hond (SSM Retail Platform) komen steeds de volgende redenen naar voren waarom klanten de stadskernen -winkels- steeds minder vaak bezoeken:
- de kosten van het parkeren in de stadskernen
- het gevoel dat ze niet welkom zijn als klant door de houding van het personeel
- het gebrek aan relevante informatie aan de klant
- Geen of vaak geen goed antwoord op vragen van de klant door gebrek aan kennis van personeel
- de mogelijkheid om inkopen te doen via de webshops ("waarom zou ik naar een winkelgebied gaan waar ik parkeergeld moet betalen? En vervolgens nauwelijks begroet word en geen antwoord krijg op mijn vragen...")


De schoonheidsspecialist heeft hier een grote voorsprong en er liggen hier veel kansen voor ons! Hij of zij heeft de gelegenheid om tijd en persoonlijke aandacht te geven aan elke klant. De schoonheidsspecialist is opgeleid om de tekorten in de huid te herkennen en hier een oplossing voor te bieden met zijn of haar behandelingen. Hij of zij kan als geen ander een goed, op de huid afgestemd advies voor de thuisverzorging en make-up geven. Daarnaast weet hij of zij als geen ander hoe belangrijk het is om je huid te beschermen in de zon. De schoonheidsspecialist kan met de klant meedenken en rekening houden met de wensen bij het geven van adviezen en het beantwoorden van vragen.


Meestal kan een klant zo voor de deur parkeren, zonder extra kosten. Mijn tip is om dit alles te communiceren naar je doelgroep, via je site, social media of je nieuwsbrieven. Laat weten waar jij voor staat en wees daar consequent in. Klanten zijn zoekende. Tegelijkertijd leven we in een tijd waar mensen steeds ouder worden en er toch zo lang mogelijk, zo goed mogelijk uit willen zien. Kansen genoeg dus!


Marja Wiersema

Huidverbetering versus huidverzorging.

Ergens in mijn 37 jarige loopbaan is de term ‘huidverbetering ’ als zelfstandig naamwoord ontstaan. De huid verbeteren is een werkwoord waar ik, en vele vakgenoten met mij, al die jaren al naartoe werken door de beste huidanalyses te maken en de eigenschappen van de huid in kaart te brengen waardoor je kunt zien welke tekorten een huid heeft en hoe er met die huid wordt omgegaan.

Dit hebben we (als het goed is) geleerd tijdens onze opleiding en geeft ons de gelegenheid om onze cliënten te adviseren over wat ze het beste met hun huid kunnen doen of wat ze maar beter kunnen laten. Het doel van de  huidanalyse en het bijbehorende advies is er natuurlijk op gericht om elke huid zo sterk, gezond, vitaal en mooi mogelijk te maken en/of te houden. Met andere woorden; we willen elke huid verbeteren. Het doel is altijd een gezondere en mooiere of zelfs jeugdigere huid. Als schoonheidsspecialiste kunnen wij als geen ander de opperhuid begrijpen en de cliënt het beste behandel- en verzorgingsadvies geven om gewenste doelen te bereiken.

Als je het analyseren van de huid goed beheerst krijg je een ‘betere huid’ en als de cliënt je dagelijkse verzorgingsadvies opvolgt kan zij of hij het verkregen effect van de behandeling(en) vasthouden. Hiervoor heb je dan wel een verzorging nodig die tegemoet komt aan de wensen van de cliënt en de behoeften van haar huid.

Hele eenvoudig samengestelde producten (die ook meestal lager in prijs zijn) werken oppervlakkig en bereiken hooguit de cellen van de hoornlaag. Wil je effect hebben met je verzorging en je behandelingen is het belangrijk dat je als schoonheidsspecialiste dus kiest voor merken met een specialistische samenstelling die dieper in de opperhuid kunnen doordringen om daar de gewenste effecten te bereiken.

Tegenwoordig is de term ‘huidverbetering’ een beetje in een vreemd vaarwater gekomen. Ik tref dagelijks schoonheidsspecialisten aan die letterlijk aan hun cliënten vragen: wilt u huidverbetering of huidverzorging……? Is het niet zo dat wanneer je je huid consequent en goed verzorgt je dan een betere huid krijgt? En, je clientèle mag toch aannemen dat jij als schoonheidsspecialiste in ieder geval werkt met producten die het verschil juist maken ten opzichte van al die eenvoudig samengestelde producten in elke gemiddelde winkel. Deze producten zijn vaak zo eenvoudig van samenstelling (dat zie je ook aan de prijs) dat, wanneer een klant deze producten koopt vanuit het zelfbedieningsvak er niets mis gaat maar er ook weinig of niets verandert aan de huid.

Stel de vraag eens anders wanneer je met meerdere (specialistische) merken werkt en samen met de cliënt wilt bepalen welke van je merken gebruikt gaat worden voor behandeling(en) en voor de verzorging van haar huid thuis. Vraag eens; ‘wilt u weten wat de verschillen in prijs en kwaliteit zijn zodat u begrijpt wat deze verschillen doen met de resultaten die we kunnen bereiken met uw huid?”

Of: ‘wilt u het beste van het beste en snelle resultaten zien en voelen?’ Want dit geeft een opening om de klant uitleg te geven in de verschillende prijsklassen en de daaraan gekoppelde resultaten.

Ik zeg altijd maar zo; wanneer elke volwassene de huid dagelijks verzorgt met een kwaliteit zoals die door de schoonheidsspecialiste (meestal) ingezet wordt en zij regelmatig gebruik maakt van een behandeling om de huidconditie te checken en bij te sturen waar nodig, dan heeft iedereen die dat doet een ‘verbeterde huid’.

Wil jij meer inzicht in kwaliteits- en prijsverschillen?

Neem eens contact op met

www.uwcarecoach.nl

 

Gebruik jij social media optimaal?

2016, maak jij al gebruik van social media zoals Facebook om je bedrijf te promoten?

In onze branche hebben meer en meer bedrijven inmiddels een website, maar nog lang niet altijd maakt de schoonheidsspecialiste gebruik van social media zoals Facebook, terwijl er toch een aantal belangrijke redenen zijn om hier wel gebruik van te maken! Je kunt bijvoorbeeld met 1 druk op de knop een boodschap delen met je doelgroep. Vooral Facebook is hiervoor interessant. Je kunt ook adverteren op Facebook en dit kost ook nog eens weinig geld in vergelijking met andere media en heeft een groot en gericht bereik. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties richten op locatie, leeftijd, geslacht, interesses, functie, taal enzovoorts. Facebook is snel, heeft veel gebruikers en is laagdrempelig. Daarom gebruiken veel mensen Facebook ook om vragen te stellen aan bedrijven, recensies te schrijven maar zeker ook om klachten te uiten. Het is belangrijk altijd antwoord te geven op een reactie, de klacht op te lossen en een negatief bericht een positieve wending te geven met een goed antwoord. Een snel en goed antwoord laat zien dat jij je klanten en hun klachten of vragen serieus neemt en je service hoog is.

Voor elk bedrijf vergroot het kennen van je doelgroep de kans op succes. Facebook geeft bijvoorbeeld door middel van statistieken veel informatie over je fans (geslacht, leeftijd, wanneer ze online zijn, locatie). Door de reacties van je doelgroep op je berichten te bekijken, krijg je een goed beeld van de behoeften binnen je doelgroep en daarop kun jij weer inhaken via je producten en je behandelaanbod. Test verschillende berichten uit en analyseer de reacties. Gebruik deze kennis dan ook bij het aanbieden van nieuwe producten/diensten en berichten.

Doordat mensen steeds vaker op social media te vinden zijn, is dit een ideale manier om je naamsbekendheid te vergroten en je merk, je behandelingen en je zaak onder de aandacht te brengen. Door met regelmaat berichten te plaatsen, gaan deze mensen je bedrijf  onbewust steeds meer zien als een autoriteit in de markt.

Het actief inzetten van social media is een hele mooie manier om meer mensen uit je doelgroep naar je website te krijgen en om ze te interesseren voor je bedrijf en je aanbod. Hierdoor krijg je zoals dat genoemd wordt 'meer traffic' op je website, waardoor je vindbaarheidheid in zoekmachines wordt vergroot. Wanneer er veel gepraat wordt over je zaak, je merken of een leuke actie of tip, op bijvoorbeeld Facebook, kun je bezoekers naar je website krijgen om ze daar vervolgens over te halen tot een aankoop, contactmoment of een andere actie. Naast het verhogen van website traffic, is Facebook ook effectief om  je vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Hoe meer er gebruik van wordt gemaakt en hoe actiever jij er zelf berichten op plaatst, hoe groter je bereik en je vindbaarheid.

Kortom, social media is tegenwoordig niet meer weg te denken en is iets waar vrijwel elk bedrijf profijt van kan hebben. Ondanks het belang van social media, benutten nog altijd veel bedrijven de mogelijkheden van social media niet optimaal. Dit vereist creativiteit, passie, doorzettingsvermogen en toewijding om een groep fans op te bouwen en hen waardevolle info  te blijven geven. 

Marja Wiersema

Verkooptechnisch is Marja onze heldin

Ondanks dat ik al 34 jaar in het vak zit en een bedrijf run is het fijn af en toe weer eens fris naar je bedrijf te kijken. Mijn medewerkster Marieke Vollebregt en ik hadden ondanks vele jaren ervaring op zowel het vakgebied en de bedrijfsvoering toch vragen hoe in deze tijd nu de economie weer aantrekt, om te gaan met verkoop en marketing.

Samen met Marja hebben we een plan gemaakt en maandelijks verschillende items omtrent marketing aangepakt. Dat was verhelderend en we hebben mooie stappen gemaakt met als kers op de taart een pagina in de Nouveau eind december bij de mooiste instituten van Nederland.

Verkooptechnisch is Marja onze heldin. Na een persoonlijke training op maat op locatie kwam ook daar weer het ”o ja gevoel” boven.Daarna gingen we weer als een speer.

De beloofde 10 procent omzet stijging is dik behaald en gaat richting de 17.

Met alles wat wij hebben geleerd gaan wij verder en bedanken Marja voor haar verfrissende visie en hulp bij al onze vragen. 

Schoonheidsinstituut Anne van Aken, 's-Gravenhage.

Wij hebben heel veel aan het coachen door Marja gehad.

Wij hebben heel veel aan het coachen door Marja gehad.

2 jaar lang kwam zij elke 3 maanden een dagdeel naar ons toe en tussendoor konden wij haar ook bellen en mailen met vragen.

De salon hebben we op haar advies aangepakt, van de zaak zelf, via de productpresentatie naar onze site  en dit valt onze bestaande klanten ook op. Zelf zagen wij na zoveel jaren gewerkt te hebben op dezelfde plek niet meer wat er sterk of zwak was aan de zaak.

Zelf ben ik zakelijker geworden en ik heb geleerd mijn werknemers beter te leiden en bij te sturen. Ik heb geleerd mijn cijfers beter te analyseren en hoe ik aan de hand van de feiten moet schakelen en actie moet nemen. Marja geeft hele goede en bruikbare adviezen waarmee je ook iets kunt! Onze omzet is in die 2 jaar met 30% gestegen! Dank je Marja en wanneer ik weer vastloop maken we weer graag gebruik van je kennis en hulp!

Salon Mirjam, Deventer.

Waar kopen jouw klanten hun cadeaus?

December is cadeaumaand. Er worden dan ook veel cadeaus gekocht. Waar kopen jouw klanten hun cadeaus? Heb jij al leuke cadeau-ideeën voor je klanten bedacht? Weet dat al je klanten deze maand op 'jacht' moeten naar cadeautjes. Hoe fijn is het voor ze wanneer ze, tijdens een bezoek aan je zaak voor een behandeling, direct ideeën krijgen aangereikt om manlief, zoon, dochter, vrienden en vriendinnen blij te kunnen maken zonder dat ze daarvoor weer 'de stad in moeten' of moeten struinen op het internet. Haak hier goed op in en je ziet dat je hierdoor heel gemakkelijk meer omzet maakt. Maak wat cadeauvoorbeelden of sets en zet die op een opvallende plaats neer. Een simpele vraag is al voldoende om je klant op deze mogelijkheid te attenderen: ' Heeft u onze cadeau-ideeën voor man en vrouw al gezien …..?'  Zorg dat je goed en mooi verpakkingsmateriaal gebruikt zodat je voorbeelden er om door een ringetje te halen uitzien. Nog wat tips: zorg dat een cadeau altijd je adresgegevens bevat (sticker)  zodat iedereen (de gever en de ontvanger) weet waar dit mooie cadeau gekocht is. Je kunt er ook voor kiezen om je logo en adresgegevens aan de binnenkant van het cadeaupapier te laten drukken. Doe dit alleen wanneer je echt mooie cadeaus  maakt voor je klanten want, op het moment van uitpakken kan dit hele goede reclame voor je zaak zijn. Pak cadeaubonnen vooraf in en maak een feestelijke verpakking met wat cadeau-ideeën erbij (proefverpakkingen die passen bij de ontvanger van het cadeau). Hierdoor krijgt een cadeaubon meerwaarde. Of maak sets met een complete thuisverzorging en verpak er een cadeaubon bij voor een gratis kennismakingsbehandeling!

Nog een tip: bereid de maand januari goed voor en geef elke klant in november en december tips over de veranderende huidconditie tijdens de winter. Vertel en adviseer wat tijdens de winter het beste is om te gebruiken en bied een winterhuidanalyse aan voor de maanden januari en februari. Een goede voorbereiding voor het nieuwe jaar maakt dat je een betere start maakt. Laat het er niet op aan komen!

Tot slot wil ik iedereen een fantastisch laatste deel van 2015 toewensen en alvast een succesvol en vooral gezond 2016!

Marja Wiersema

'Ik ben me bewuster van mijn kennis'

Ik heb  veel aan het coachingtraject gehad. Mijn omzet is stevig gestegen door reëlere prijzen te gaan vragen voor mijn behandelingen en door actiever en op de juiste manier te adviseren waardoor er veel meer producten worden gekocht. Ik heb meer vertrouwen gekregen in mijn handelen naar de klanten. Ik ben me bewuster van mijn kennis en durf mijn kennis beter in te zetten naar mijn klant toe. Zakelijk ben ik veel sterker geworden door het coachingtraject.

Joke Heukelom, Schoonheidssalon Repos & Beaute te Melissant

Ben jij al voorbereid op de laatste omzetmaanden?

Iedereen weet het: het laatste kwartaal van het jaar en zeker de laatste maanden, komt de grootste omzet binnen. Ben je voorbereid op de behoeften van je klanten in dit kwartaal? Een goede voorbereiding is belangrijk voor het behalen van successen. En, ik kom erg vaak tegen dat de schoonheidsspecialiste vaak gewoon (hard) doorwerkt en het eigenlijk gewoon op zich af laat komen. Wanneer je voorafgaand aan een periode (en dat kan elke periode zijn) een plan hebt gemaakt, dan heb je focus en duidelijkheid voor jezelf en voor je team.

Daardoor wordt het makkelijker om goede acties neer te zetten waarvan jouw vaste klanten en je potentiële klanten gebruik van zullen maken. Een goede voorbereiding is het halve werk wordt weleens gezegd en dat is ook zo. Voorbereiden en weten waar je mee bezig bent brengt rust in het geheel en je voorkomt missers! Bovendien wordt je werk er zoveel leuker door en je krijgt betere resultaten.

De opleiding tot schoonheidsspecialiste is geen opleiding tot marketeer en tot ondernemer en daar loop je waarschijnlijk in de dagelijkse praktijk tegenaan. Heb je hulp nodig, neem dan eens een verdere kijk op onze site. Wij helpen je graag verder!

Succes in de laatste paar maanden van dit jaar. Ik wens jullie een prachtige omzet en klanten die bij je terugkomen toe!

Marja Wiersema.

“Hier kan ik mee aan de slag, SUPER! Ik zit vol met nieuwe ideeën”

“Wat ervaren klanten als ze bij jou binnenkomen?”

MARJA WIERSEMA, één van de CAREcoaches, schrijft iedere 2 maanden een blog op www.kosmetiek.nl. Zij deelt hierin haar jarenlange kennis en ervaring op het gebied van schoonheidsverzorging.

img02